.::Muwasafat Tarbiyah::.

.::Muwasafat Tarbiyah::.

ud'u ilaLLah

Saturday, February 4, 2012

.:: PEMUDA ::.

PEMUDA,
Pembela agama,
Dirimu dijadikan dengan kelebihan berbanding wanita,
Bukan kekuatan tubuh dan tenaga pembeza kejadian dan
pengukur keimanan,
Diciptakanmu bersama amanah yang perlu dijunjung,
Membela kuntuman mekar di taman larangan.

PEMUDA,
Hayati kejadian dirimu,
Dianugerahkan kekuatan berbanding wanita,
Untuk melindungi,
Diberikan akal yang tajam,
Untuk membimbing dan mendidik,
Dibekalkan ilmu agama,
Untuk menyuluh jalan keimanan dan kebenaran.

PEMUDA,
Andai pemuda alpa,
Tiada peribadi unggul pembela agama,
Tiada pendekar gagah pembela wanita,
Kerana dirimu lemah dan longlai,
Dalaman dakapan nikmat dunia,
Lantaran lahirlah pemuda yang hilang rasa dan peka.

PEMUDA,
Persiapkanlah dirimu,
Peranan besar ini tidak akan terpikul,
Andai diri pemuda lemah digamit keindahan duniawi,
Jadilah seperti pemuda kahfi yang kental mempertahankan iman,
Contohilah pemuda ukhdud yang tidak gentar walau diancam nyawa,
Kalian masih punya masa dan ketika,
Kerana Allah sentiasa rindukan hambaNya untuk kembali kepadaNya.

sumber>>> Gen-Q isu 06 halaman 61

0 Teguran & Pandangan:

Post a Comment

There was an error in this gadget

.::My Family::.

.::My Family::.

.::Teman Seperjuangan::.

.::Teman Seperjuangan::.
" aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku, sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku, untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati, yang tidak luntur baiknya, dalam suka dan duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya" - imam syafie-